Band met moeder wordt sterker als je zelf kinderen krijgt
Bepanthol Babyzalf onderzoekt evolutie in moeder-dochterrelatie
‘Wacht maar tot later, als je zelf kinderen hebt…’ Als jong meisje rolden we steevast met onze ogen, maar van zodra dochters zelf een kind krijgen, verandert alles. En dus ook de band met de eigen mama, dat blijkt uit een studie van Bepanthol Babyzalf. Met Moederdag in zicht, vroeg Bepanthol aan 832 Belgische vrouwen tussen 22 en 33 jaar hoe de moeder-dochterrelatie evolueert na de geboorte van het eerste (klein)kind.
* Zelf mama geworden? Dan verbetert de band met je moeder.
Moeders en hun dochters, ze schieten goed met elkaar op: 77% van de vrouwen heeft een goede band met haar mama, van wie 55% zelfs spreekt van ‘uitstekend, kan niet beter’. Bij een eerste kind wordt die band nog hechter. Zo geeft bijna de helft van de vrouwen (46%) aan dat de onderlinge relatie verbetert als je zelf mama wordt. Dat moeders en dochters elkaar dan beter vinden, komt door de grotere raakvlakken en het wederzijdse begrip. Een vaak gehoorde top 3: moeders staan altijd klaar om te helpen, zijn behulpzaam als je iets vraagt en groeien uit tot een van de belangrijkste personen in je leven.
* Kwart vrouwen belt moeder meerdere keren per dag
Een telefoontje, bericht of bezoek… ruim de helft van de vrouwen heeft dagelijks contact met haar moeder. Bij een heel goede verstandhouding, loopt dat zelfs op tot 63%. Opvallend daarbij: 1 op de 4 dochters contacteert haar mama zelfs meerdere keren per dag, 3 op de 10 dochters springen wekelijks een of meerdere keren bij hun mama binnen. Ruim 8 op de 10 vrouwen wonen ook op minder dan een uur rijden van hun mama; bijna 4 op de 10 op minder dan 5 minuten.
* Helft oma’s zorgt minstens één keer per week voor kleinkind
Gemiddeld zijn baby’s zes maanden oud, als jonge mama’s hun eerste kind toevertrouwen aan oma. Maar vanaf dan rekenen dochters systematisch op hun moeders hulp om zoon- of dochterlief overdag bij te houden. Voor bijna de helft van de vrouwen (47%) zorgt de moeder minstens één keer per week voor het kind: bij een eerste kleinkind nog iets meer.
* Advies nodig? Hallo mama!
Rode billetjes bij je pasgeboren baby? Krampen? Of een slechte slaper? Ook dan roepen we de hulp van mama in. De helft van de kersverse mama’s vraagt minstens één keer per week raad aan haar eigen moeder over de verzorging van haar kind – van wie een kwart vrouwen zelfs dagelijks, meerdere keren per dag of om de twee dagen. Het gaat dan meestal over kleine ongemakken, de voeding en de (huid)verzorging van de baby. Ruim de helft van de dochters vertelt het blije nieuws van de zwangerschap trouwens als eerste – na de eigen partner uiteraard – aan haar moeder. Vaders krijgen het babynieuws maar in 2 op de 100 gevallen als eerste te horen…
• Huisarts vs. mama vs. partner
Kampt babylief met medische problemen, dan kloppen we bij de kinderarts of huisdokter aan en vertrouwen we zonder meer dit advies. Al is de raad van mama altijd een dankbare back-up. Wat slaapmomenten aangaat, vertrouwen we de tips van onze eigen moeder wel het meest! Opvallend: dochters hechten pas op de derde plaats belang aan de mening van de eigen partner… Alleen bij praktische zaken zoals het kiezen van de buggy, de autostoel of de babymatras, luisteren dochters net iets meer naar hun partner dan hun mama.
Bepanthol Babyzalf polste ook bij mama-blogsters over hun unieke moeder-dochterrelatie.
Blogster Evelien Kayaert van Mamabaas.be getuigt: “Oh, ik hoop echt dat ik zo’n mama word als de mijne: lief, behulpzaam en geduldig (lacht). Want voor tal van situaties is mijn mama mijn hulplijn: koorts, rode billen, wenen… ik bel altijd voor tips. Dat geldt trouwens ook voor praktische hulp. Als ik last-minute langer moet werken bijvoorbeeld, staat mijn mama altijd klaar om de kindjes op te vangen. Heel handig, ik ben haar enorm dankbaar. Zelf kinderen krijgen heeft zeker onze band versterkt.”
Over Bayer
Bayer is een wereldwijd opererende onderneming met kernactiviteiten in de Life Science-sectoren van de gezondheidszorg en de landbouw. Bayer wil met zijn producten en diensten de mens van dienst zijn en bijdragen tot een hogere levenskwaliteit. Tegelijkertijd creëert Bayer waarde via innovatie, groei en hoog winstpotentieel. Het concern staat voor duurzame ontwikkeling en erkent zijn rol als sociaal en ethisch verantwoordelijke ‘corporate citizen’. In het boekjaar 2017 telde Bayer ongeveer 99.800 medewerkers en bedroeg de omzet 35 miljard euro. De investeringen bedroegen 2,4 miljard euro en de R&D-uitgaven 4,5 miljard euro. Voor meer informatie, zie www.bayer.be.
Voor meer info
Bayer I Joris Poppe I Tel. +32 2 535 65 42 I joris.poppe@bayer.com I www.bayer.be
RCA PR I Sarah Coppens I Tel. +32 497 45 13 10 I sarah.coppens@rca.be I www.rcapress.be